quinta-feira, 12 de janeiro de 2017

A morte da perenidade

O medo é visita assídua às gerações mais velhas.
O medo de ver a saúde fugir, o medo de empobrecer, o medo de tudo e de nada, enfim o medo de morrer. Hoje em dia, o medo não as larga, por outra razão: os velhos sentem-se perdidos no meio de tantas evoluções que transformaram a estabilidade onde aprenderam a viver, num mundo que erradicou a noção de perenidade.
E isto originou algo incomum: as gerações não tão velhas - e até as declaradamente novas - começam também a conhecer o medo.
Vêem que, hoje, nada dura muito. Sejam os empregos, sejam os produtos, nada dura muito. Nem as relações afectivas.
Como está a ser este tempo presente? Como estão a viver, e a preparar-se para viver, as gerações mais novas?
O desafio só pode ser aprender a viver neste novo mundo. Os mais velhos com a dificuldade de compararem a actualidade com os seus tempos de juventude e maturidade. E viram-se inevitavelmente para o Restelo do Camões. Os mais novos, sem termo de comparação, vivem na instabilidade como seu ambiente natural, e quase não vivem, apenas sobrevivem, procurando formas de alienação. O homo sapiens está a evoluir do colectivo para o individual, como nova forma de defesa. Repare-se como o conceito de "amigo" se banalizou através das redes sociais. É a individualidade que conta, e não o altruismo que estava implícito no anterior conceito. Hoje, o amigo até é quem não se conhece.
É este individualismo que está a moldar o cenário de medo dos mais velhos. Porque abre caminho a novas formas de exercer o poder, mais musculadas, mais orwellianas.
Aproximam-se os cenários de ficção que nos fizeram sorrir. A robotização maciça está à porta. As sociedades irão conseguir produzir o suficiente para apaziguar as clivagens que irão ocorrer?  Não nos preparámos para estas evoluções tão rápidas e fracturantes. .Alterações que acontecem numa ou duas gerações, e que questionam o legado das que as precederam. E não sabemos o que ensinar aos filhos, porque não sabemos que mundo vão ter. A única tábua de possível ensinamento, onde estão inscritos os valores que edificaram civilizações durante incontáveis gerações,é hoje desprezada na sua obsolescência. Ofuscada pelo nascimento de novos conceitos, como o da pós-verdade.
O tempo passa a ter outro significado quando falta a perenidade. Chegámos ao tempo dos contratempos. Resta esperar que as novas gerações os saibam superar e assim saltar para um novo patamar civilizacional, afastado da sua progressiva extinção.






Amadeo - Clown, Cavalo-Salamandra



Diário de bordo



Hoje, já não se consegue esconder que estamos a ir ao fundo.
Nós.
A civilização.
Estamos a ir ao fundo, não a pique, mas com forte probabilidade de o conseguirmos com mais ajudas bélicas.
O medo começou a chegar e alastra à velocidade das eleições e dos referendos. Este medo conduz uma maioria acéfala, cega na sua paranóia de raciocínio circular conforto-desconforto-segurança-insegurança. Medo, portanto, e potenciado pela luz artificial do populismo que ilumina essa maioria ao ponto de ela se rever nessa luz.
Esta maioria está a desequilibrar o barco que navegava no centro político, movendo-se tanto para a direita que o barco, de tanto inclinado, já mete água.
A música do proteccionismo é apelativa para os eleitores desiludidos, frustrados perante a incompetência dos políticos que elegeram. No meio desta música - que vai conduzir aquela crescente maioria de pessoas a votar nos extremismos que, como sabemos, se tocam - ouvem-se, em crescendo, os acordes nacionalistas abrindo caminho ao seu triunfalismo nestes Estados Unidos flácidos da Europa e da América. Onde o centro se deslocou.
O desmoronamento destes estados unidos avança país a país.A embriaguez da estabilidade económica - que conduzisse a uma prosperidade real e com razoável equilíbrio na distribuição da riqueza num ambiente de quase pleno emprego - foi atropelada pela frustração da ressaca, com danos dificilmente reversíveis. As causas recentes começaram - e continuam - no laxismo regulador que permitiu a última crise financeira, que permitiu a procriação de elites financeiras sem capital (ou antes, com pseudo-capital) e sem capacidade de criar riqueza.
Quem pagou a factura das falências bancárias assim provocadas? A tal maioria que votava ao centro, a mesma que agora se desintegra, criando um novo ajuntamento num dos lados do barco do barco, e que o levará a naufragar. É este ajuntamento de gente inculta ou com medo da instabilidade, da perda de qualidade de vida, do desemprego, que precisa ser recuperada por bons políticos para o centro que estabilizaria o barco.
Todavia, a dificuldade em conseguir esse resultado é enorme. Vemos todos os dia um tecido social a ser corrompido por uma irresponsável desinformação. Por conteúdos que o bombardeiam sem misericórdia, nos jornais, nas rádios, nas tvs, nas redes sociais. Que lhe retiram autonomia para pensar. De novo, a falta de cultura asfixiando este mundo
Aquele tecido social - falido por ter sido apanhado nas falinhas mansas de maus banqueiros que, ou usaram as suas poupanças para comprar os seus próprios impérios financeiros, ou o convenceram a comprar facilmente o que precisava e o que não precisava - endividado numa viciante espiral de dívida, faz suas as palavras populistas, absorve os medos e corre para o lado direito do barco, elegendo arrivistas ignorantes para timoneiros que desconhecem os procedimentos salva-vidas. É a estibordo que a água começa a avançar perigosamente, tornando o desastre eminente.
Em Portugal, a nossa estagnação de quase 20 anos, tem sido como uma corda de seda ao pescolo. Mas a seda também fere e só mata lentamente.
Não se vê movimentação suficientemente robusta nos aparelhos partidários ao centro, para proclamar a urgência de equilibrar o barco. Não se vislumbra a convocação de pessoas para essa urgência de evitar o naufrágio.
O centro político, que se deixou infiltrar por inaptos sem visão, acabou por ser o anestesista que embalou uma maioria ponderada numa transitória ilusão de bem-estar, acomodando-a em poltronas que a prenderam à frente de transmissores incultos, vazios de ideias mas cheios de alarvidade provocante.
A contra-informação passou a vestir-se de desinformação, e tomou de assalto uma substancial parte da classe média frustrada e, por isso, permeável a essa desinformação, conduzindo-a como massa acéfala, atraída por um estibordo onde o paraíso existiria por decreto.
A menos que a cidadania não anestesiada reaja, o desastre é eminente. É também a democracia que tem a corda de seda ao pescoço.


Bordalo Pinheiro a Paula Rego (macaquinhos no sótão)






sexta-feira, 9 de setembro de 2016

O incêndio que falta



O país continua a arder, num consumo letal que desafia as probabilidades mais pessimistas, representando este ano mais de metade da área europeia ardida.
Não bastava a destruição rural com tudo o que acarreta de prejuízos humanos e económicos (bio-agricultura, floresta e turismo), esta semana, chegou ao Algarve, sinalizando ainda mais a destruição do balão de oxigénio chamado turismo.
Alheios a este país real, os nossos políticos só falam do país do faz-de-conta e que há-de ser, discutindo as grandes políticas que irão reduzir o défice ou disciplinar com comissões parlamentares de inquérito os comportamentos abusivos a que se tem fechado os olhos. Temas importantes sem dúvida, mas... e os incêndios? E o calor que promete subir de ano para ano? O que fazer que já devia ter sido feito? O que está mal e deve ser emendado? Como auxiliar os despojados, a bio-agricultura, o turismo, de forma responsável e sustentada? Porque as consequências são devastadoras. Basta olhar para um futuro extrapolado do país queimado, para as bolsas agrícolas destruídas, para os pastos que condenam os animais à inexistência, para uma economia com a fatal e crescente dependência da importção, para o desespero dos aflitos, para o turismo que se afasta sem nada de digno para ver.
Estas seriam as discussões estruturantes que deveriam ter incendiado o Parlamento e o quase silêncio diz tudo sobre os eleitos que lá estão.
Nunca é demasiado tarde, mas já é tão tarde.




W.Turner, The burning of the Houses of Parliament

segunda-feira, 22 de agosto de 2016

A Colina Verde infestada





Castorf tem um problema com as mulheres: em todo o Anel todas as mulheres têm um comportamento sexual condenável. Mas este é o mal menor, e por aqui se vê toda a sua tentativa de chocar as sensibilidades. O homem quer provocar a audiência e consegue-o. Este é o seu objectivo na desconstrução da obra. O resultado é a distração que nos rouba a música e o texto. Motivos antagónicos ao texto, chegando a obrigar os intérpretes a acções que contradizem o texto. Deplorável.


Claro que Wagner exortou a criarem sobre a sua obra. Novas produções são sempre bem vindas. Umas bem sucedidas outras, como esta, um chorrilho de lugares comuns, de sexo gratuito e sem sentido. Provocador? Sim, o homem provoca a exasperação. No meio de algumas boas ideais, a sua ânsia de originalidade, remete o resultado final para os exageros sem contexto e até chega a ser retrógado.


Uma lástima que pouco tem de criativamente disruptivo e abunda em falta de imaginação para concretizar as poucas ondas de criatividade. Músicos e intérpretes mereciam muito mais. Como comemoração do bicentenário é um insulto aos devotos.


Podia dizer muito mais, mas fico alterado só de pensar nos estragos que me fez. Não pertenço à brigada das cavernas e florestas, mas a genialidade não passou por esta boçal produção. Fora com Castorf. Fiquei rouco de tanto vaiar a produção. Fiquei triste por ver a colina sagrada infestada. Aguardo a próxima produção.

quarta-feira, 19 de agosto de 2015

Sociedade low cost



O egoísmo tranformou a sociedade, centrando-a nas conquistas pessoais. O Eu é quem mais ordena, e a consequência é a generalizada obsessão pelo bem-estar pessoal com o imediato atropelo da Família, do Outro, enfim, da Sociedade gregária.
Fomos gregários, construímos uma colmeia, mas a erosão provocada pelo egocentrismo tem transformado a colmeia em multiplos clusters individuais. Mesmo os lobbys servem interesses de apenas alguns indivíduos.
Vive-se uma época de alienação, plasmada em muitos vectores do quotidiano, dos fundamentalismos que querem impôr vontades minoritárias, aos amorfismos que encolhem os ombros a tudo o que creem não beliscar o seu casulo.
A civilização recua perante os avanços das barbáries. A sociedade dissolve-se no ácido do individualismo. Lucrécia raptada, abusada, que movimento te resgatará? Que fazer perante a inépcia dos políticos incapazes de firmar uma geo-estratégia, como se viu com o abandono dos países-muralha, Líbia e Síria, deixando-os como corredores invasores da Europa? Como sempre, a solucção traz guerras globais como purgas.
Como anunciava o Inferno de Dante à entrada: Abandonai toda a esperança, vós que entrais.


Sebastiano Ricci, Lucretia

Eu confesso


Ler Jaume foi o prazer de fazer as pazes com a grande literatura.
Mas todas as moedas têm duas faces, e do outro lado espreitava uma face depressiva. A que lembrava a cada dez páginas que existem tantas coisas superiores para serem vividas, mas que a nossa capacidade de as viver está enredada nas limitações do nosso corpo. A triste conclusão de que a vida que temos não nos chega precisa ser combatida. Pensar nas nossas limitações torna-se uma sina insuportável. Escrever é uma forma de esconjuração da depressão.
Vem em socorro a Tabacaria: Não sou nada, nunca serei nada, não posso querer nada. À parte isso, tenho em mim todos os sonhos do mundo.
E Whitman fecha o assunto na Song of Myself: Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
E voltamos a Pessoa: Que sei eu do que serei, eu que não sei o que sou?
A vida não chega? Vai chegando! Grande livro para ser relido, pois então!


Frame de Dying Slowly, Tindersticks

sexta-feira, 27 de fevereiro de 2015

Ainda não

Ainda não vai ser este ano.
Fica um sentimento de tempestade valquírica.

Hermann Hedrich, Valkurensturm

quinta-feira, 9 de outubro de 2014

PR dixit



No FT de hoje, a propósito do livro de memórias que Lord Bell acaba de publicar, Right or Wrong by Tim Bell. Lord Bell foi PR de M.Thatcher.

... on politicians
They start off being nice... but the machinery turns them into zombies: unfeeling and deadly.

... on PR people
We talk to ordinary people. We may appear to be elitist in the way that we live, the cars we drive and the houses that we live in, but our whole life is spent trying to work out how you can persuade people.

... on Twitter
The end of civilization.

E os 8 mandamentos do PR:
1. Don´t panic
2. Work out a plan
3. Avoid blame, but take responsibility
4. Accept help, but never lose ultimate control yourself
5. Manage expectations
6. Be there and be available
7. Be as transparent as possible
8. Understand your media and audience.



Edward Hopper, Girlie show

quinta-feira, 25 de setembro de 2014

Saudades



O presente é um catalizador de saudades. Infelizmente.
O presente ideal é o que nos não deixa ter saudades, é o que nos faz fruir a vida de hoje com absoluto prazer. Mas (e este é um grande Mas) o mundo anda tão mal frequentado, e Portugal, numa escala mais insignificante, não deixa de lhe seguir o exemplo.

Só se vêem pessoas empurradas para as saudades de tempos que conheceram em melhores dias. Estas Saudades matam a Esperança, definham o Espírito, corroem o Corpo.

Há que sobreviver, repelindo as teias das saudades dos passados. Combater essa teias com outras. É preciso deixar de sentir tantas saudades dos passados. Há que, carinhosamente, remetê-los para o baú das miragens, para o cantinho das boas memórias, estimados, claro, mas sem obcecar, sem negar que enriquecem os evangelhos da nossa vida.

Há que querer, mesmo, sentir saudades do futuro, ansiar por tempos benevolentes de restauração da felicidade de viver e de ver viver em felicidade. É bem melhor ter saudades do futuro do que do passado. Contrariando a definição de saudade, que a remete sempre para o passado. Inventemos as saudades do futuro. O Sol nasce todos os dias, e brilha sempre nalgum lugar. Há que procurar estar nesse lugar, que muda todos os dias.



Turner, Norham Castle sunrise

quarta-feira, 3 de setembro de 2014

Mood - from dawn to evening

Dawn


Morning
 

Afternoon


Evening
 

Evening extended

 
 
 
 
Cézanne, les grandes baigneuses
Matisse, le bonheur de vivre
Goya, el aquelarre (le samedi des sorcières)
Matisse, luxe, calme et plaisir
Matisse, nu bleu I
Matisse, nu bleu IV

segunda-feira, 1 de setembro de 2014

Música de mortos

Azucrinam-me os ouvidos sobre as músicas que oiço.  Que só oiço músicas de mortos, ou que só oiço músicas esquisitas. Se o bruá não fosse tão indigente ainda mereceria resposta. E no meio de tanto demérito, o tema transportou-me para a primeira música que ouvi, como se o mundo tivesse começado ali. Foi o caminho da descoberta desse mundo e de novos mundos. Que ainda hoje prossegue, como não poderia deixar de ser. Pelo caminho percorrido apropriei-me de músicas que fazem parar o mundo. Estes são os primeiros minutos daquela primeira música. Obrigado Ike.



sexta-feira, 29 de agosto de 2014

If



If
 
If freckles were lovely, and day was night,
And measles were nice and a lie warn’t a lie,
Life would be delight,—
But things couldn’t go right
For in such a sad plight
I wouldn’t be I.

If earth was heaven and now was hence,
And past was present, and false was true,
There might be some sense
But I’d be in suspense
For on such a pretense
You wouldn’t be you.

If fear was plucky, and globes were square,
And dirt was cleanly and tears were glee
Things would seem fair,—
Yet they’d all despair,
For if here was there
We wouldn’t be we.


E.E. Cummings


Picasso, Red Armchair

If only




If 

(‘Brother Square-Toes’—Rewards and Fairies)
If you can keep your head when all about you
Are losing theirs and blaming it on you,
If you can trust yourself when all men doubt you,
But make allowance for their doubting too;
If you can wait and not be tired by waiting,
Or being lied about, don’t deal in lies,
Or being hated, don’t give way to hating,
And yet don’t look too good, nor talk too wise:

If you can dream—and not make dreams your master;
If you can think—and not make thoughts your aim;
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same;
If you can bear to hear the truth you’ve spoken
Twisted by knaves to make a trap for fools,
Or watch the things you gave your life to, broken,
And stoop and build ’em up with worn-out tools:

If you can make one heap of all your winnings
And risk it on one turn of pitch-and-toss,
And lose, and start again at your beginnings
And never breathe a word about your loss;
If you can force your heart and nerve and sinew
To serve your turn long after they are gone,
And so hold on when there is nothing in you
Except the Will which says to them: ‘Hold on!’

If you can talk with crowds and keep your virtue,
Or walk with Kings—nor lose the common touch,
If neither foes nor loving friends can hurt you,
If all men count with you, but none too much;
If you can fill the unforgiving minute
With sixty seconds’ worth of distance run,
Yours is the Earth and everything that’s in it,
And—which is more—you’ll be a Man, my son!
 
Rudyard Kipling


Van Gogh, Landscape under a stormy sky

sexta-feira, 22 de agosto de 2014

Para afastar as nuvens



Art is a guarantee of sanity, Louise Bourgeois

Louise Bourgeois, Hamlet and Ophelia

Exemplar? ou nem por isso


A actividade bancária presta-se a tentar os seus intervenientes. Têm-se conhecido diversas formas concretizadas de "tentações". Com consequências de dimensão variável, mas sempre prejudicando diversos "stakeholders". A primeira conclusão é que os supervisores falham recorrentemente. E ao falharem tantas vezes, nem se lembram de auditar-se a si próprios para detectar as insuficiências dos procedimentos. Incompetência clara. Porque se for outra coisa além de incompetênciasó pode ser crime.

Em Portugal, os exemplos que têm saltado a público nos últimos anos são duplamente gravosos, pois adicionalmente afectam um país pequeno, onde a economia está toda ela muito interligada, e os impactos sistémicos são sempre penalizadores.

Quando as prevaricações excedem a prática nebulosa da actividade, resta a justiça para punir exemplarmente.

Em Inglaterra, e principalmente nos Estados Unidos, têm sido emitidas punições exemplares. Ontem foi anunciada mais uma: O Bank of America acordou pagar uma multa de 16,7 biliões de USD, como punição do seu envolvimento no escândalo do "subprime".

BofA? Again? Olhando para as multas recentes aos bancos americanos:

Agosto 2014 - BofA - 16,7 bl USD
Março 2014 - BofA - 9,3 bl USD
Novembro 2013 - JP Morgan - 13,0 bl USD
Janeiro 2013 - BofA - 11,6 bl USD
Fevereiro 2012 - BofA - 11,8 bl USD

BofA, again and again? Multas que, pela sua dimensão castigadora, deveriam desencorajar as práticas à margem da lei, mas parece não terem esse efeito, pois a mesma entidade continua a prevaricar. Deveriam ter a palavra, os accionistas, que vêm assim os seus dividendos surripiados por uma má gestão. Será que estas multas milionárias são mesmo exemplares e bastam? Não deveria a supervisão sentar-se permanentemente nos "Boards" e nos orgãos decisores destes bancos?


Uma batalha diferente



Há meses soube de um projecto que nunca me poderia deixar indiferente. Hoje soube que a sua concretização foi adiada. Ou seja, a semente está lançada. Preocupante!

Na desconhecida vidade de Hartford, Conn., alguém - o produtor teatral C. Goldstein - se lembrou de economizar numa produção do Anel. Vai daí, com a gravação do som dos instrumentos e a pauta computorizada, tem-se toda uma orquestra no desemprego, substituída por música digital.
Já alguém chamou a esta ideia "karaoke operático". Os músicos estão obviamente contra

Os solistas que tomem atenção, pois poderão vir a sofrer da mesma erradicação. E ser substituídos por marionetas, porque não? E assim, para quê o maestro? para quê toda uma panóplia de profissões que a ópera ao vivo alimenta? E os espectadores? Aceitarão pagar para "ouvir um CD"? A caixa de Pandora está entreaberta.

Quem vai ganhar esta batalha? A demência fundamentalista pelos cortes de custos só parará com o colapso do sistema que está a ser implementado em todos os negócios, em todas as esquinas da vida. Atenção consumidores, voltaram as forcas às esquinas.

A batalha perdida.

 
 
 
O Homem perdeu a batalha: neste mês de Agosto a Global Footprint Network informa que se esgotaram todos os recursos naturais que a Terra consegue fornecer num ano.
Daqui para a frente existe um défice ecológico a juntar aos défices intelectual e moral.
Crescendo estes, não perderemos a guerra. Não crescendo, obrigaremos o sistema ecológico a um forte ajustamento. Este, sem troika mas com muita doença mortal. Àfrica e Ásia, campeões da procriação desenfreada, exportarão os virus dizimantes.
E começa a desenhar-se um novo poder emergente, o de quem possuir água. Recordo que nós, neste cantinho Portugal, temos muitos rios. Mas que nascem em Espanha. Alternativa? O imenso mar que nos rodeia e o incremento das técnicas de dessalinização. Até poderemos vir a exportar água. E resolver assim o nosso estado de país falido. A água será o novo petróleo.

A. Durer, Os Quatro Cavaleiros do Apocalipse
 
 

terça-feira, 19 de agosto de 2014

A mãe de todas as batalhas


Sonhei que me sentava. À minha frente um quadro ocupava totalmente o meu campo de visão. À minha volta, ninguém. Sala vazia, como se o museu fosse só para mim. Mas eu sabia que havia ali muita gente. Que eu não via. Só o quadro existia. Representava a ala dos namorados na batalha de Aljubarrota. 14 de Agosto de 1385. Foi ao fazer as contas aos anos decorridos que o quadro me inundou, alheando-me de tudo o mais.
Só que eu já não via a cena da batalha. Ela tinha-se transformado num desfile mudo e acelerado. Via agora os meus anos de vida passarem desenfreadamente naquele quadro. A vida é assim tão curta? Seria a minha vida, tal e qual? Talvez uma das minhas possíveis vidas.
Abandonei o corpo na sala do museu e entrei no quadro. Queria ver o futuro, não o meu, mas o que espera as próximas gerações. No fundo, para saber quantos filhos devemos ter. Mais, menos, ou nenhum se o futuro for assim tão mau. Mas não consegui ver nada. Teria de procurar a resposta fora do quadro.
Acordei com o choro de um bébé e vi que estava arrepiado. A batalha para obter resposta estava longe de ter fim.

Hi-ho Silver... away


Chegar, cumprir um ciclo, desaparecer. Hi-ho Silver... away.

Olho para os espelhos da vida, vejo quem deixei de ver há muitos anos, as marcas do tempo nas faces, a sensação incómoda de que estaremos envelhecidos. Procuro para além das rugas, tento encontrar indícios vivos do que conheci nessas pessoas agora estranhas. Os olhos, o sorriso, a voz, mas, acima de tudo, o raciocínio, a inteligência. Procuro o que sobressai nessas pessoas, para além da decadência. What have you done with your inner self? E tento compreender, justificar, a diferença. Porque ela existe. Dir-me-ão, agruras que o tempo tece em teias que nos transcendem. O envelhecimento físico é só a parte mais frágil do eu, de ti, e de ti, e de ti... Sei que o físico sempre foi gratificantemente enganador, vestindo de luxo o intelectual. Agora com a roupagem puída, será que o intelectual continua a ser tão atraente como era? Terá, certamente de ser mais compensador, e aqui reside o imbróglio!
Today I am a cowboy, tomorrow I´ll be a singing horseman. But the song remains the same, hi-ho Silver away!
 
 
Clayton Moore, the Lone Ranger / Jack Yeats, the Singing Horseman



quarta-feira, 16 de julho de 2014

Na Colina Verde

 

Overall management: Eva Wagner-Pasquier, Katharina Wagner

Friday25. July, 04:00 PM Tannhäuser
Saturday26. July, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Sunday27. July, 06:00 PM Das Rheingold
Monday28. July, 04:00 PM Die Walküre
Wednesday30. July, 04:00 PM Siegfried
Thursday31. July, 04:00 PM Lohengrin
Friday01. August, 04:00 PM Götterdämmerung
Saturday02. August, 04:00 PM Tannhäuser
Sunday03. August, 04:00 PM Lohengrin
Monday04. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Tuesday05. August, 04:00 PM Die Walküre
Wednesday06. August, 04:00 PM Lohengrin
Friday08. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Saturday09. August, 04:00 PM Lohengrin
Sunday10. August, 06:00 PM Das Rheingold
Monday11. August, 04:00 PM Die Walküre
Tuesday12. August, 04:00 PM Tannhäuser
Wednesday13. August, 04:00 PM Siegfried
Friday15. August, 04:00 PM Götterdämmerung
Saturday16. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Sunday17. August, 04:00 PM Lohengrin
Monday18. August, 04:00 PM Tannhäuser
Wednesday20. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Thursday21. August, 04:00 PM Tannhäuser
Friday22. August, 06:00 PM Das Rheingold
Saturday23. August, 04:00 PM Die Walküre
Sunday24. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer
Monday25. August, 04:00 PM Siegfried
Wednesday27. August, 04:00 PM Götterdämmerung
Thursday28. August, 04:00 PM Tannhäuser
 

terça-feira, 1 de julho de 2014

Ne oublie

O significado de viver em vida.
Ne oublie.

sexta-feira, 29 de novembro de 2013

Problema eterno: pensar sim, mas... até que limite?




Tema despoletado pelo discurso de David Foster Wallace, intemporal. Pensar? Sim. Sem limites? Não. Há que saber travar, dominar a mente. David F Wallace não conseguiu travar a tempo. O problema é saber identificar o limite antes de não conseguir parar a atracção pelo abismo. Quem pensa para além desse limite, enlouquece ou acaba com a vida. Gloomy? Não, realista.

Extractos do discurso, para registo e ponderação.

On solipsism and compassion, and the choice to see the other:
Here is just one example of the total wrongness of something I tend to be automatically sure of: everything in my own immediate experience supports my deep belief that I am the absolute centre of the universe; the realest, most vivid and important person in existence. We rarely think about this sort of natural, basic self-centredness because it’s so socially repulsive. But it’s pretty much the same for all of us. It is our default setting, hard-wired into our boards at birth. Think about it: there is no experience you have had that you are not the absolute centre of. The world as you experience it is there in front of YOU or behind YOU, to the left or right of YOU, on YOUR TV or YOUR monitor. And so on. Other people’s thoughts and feelings have to be communicated to you somehow, but your own are so immediate, urgent, real.
Please don’t worry that I’m getting ready to lecture you about compassion or other-directedness or all the so-called virtues. This is not a matter of virtue. It’s a matter of my choosing to do the work of somehow altering or getting free of my natural, hard-wired default setting which is to be deeply and literally self-centered and to see and interpret everything through this lens of self. People who can adjust their natural default setting this way are often described as being ‘well-adjusted’, which I suggest to you is not an accidental term.
On the double-edged sword of the intellect, which Einstein, Steve Jobs, and Anne Lamott have spoken to:
It is extremely difficult to stay alert and attentive, instead of getting hypnotized by the constant monologue inside your own head (may be happening right now). Twenty years after my own graduation, I have come gradually to understand that the liberal arts cliché about teaching you how to think is actually shorthand for a much deeper, more serious idea: learning how to think really means learning how to exercise some control over how and what you think. It means being conscious and aware enough to choose what you pay attention to and to choose how you construct meaning from experience. Because if you cannot exercise this kind of choice in adult life, you will be totally hosed. Think of the old cliché about ‘the mind being an excellent servant but a terrible master.’
This, like many clichés, so lame and unexciting on the surface, actually expresses a great and terrible truth. It is not the least bit coincidental that adults who commit suicide with firearms almost always shoot themselves in: the head. They shoot the terrible master. And the truth is that most of these suicides are actually dead long before they pull the trigger.
And I submit that this is what the real, no-bullshit value of your liberal arts education is supposed to be about: how to keep from going through your comfortable, prosperous, respectable adult life dead, unconscious, a slave to your head and to your natural default setting of being uniquely, completely, imperially alone day in and day out.
On empathy and kindness, echoing Einstein:
[P]lease don’t think that I’m giving you moral advice, or that I’m saying you are supposed to think this way, or that anyone expects you to just automatically do it. Because it’s hard. It takes will and effort, and if you are like me, some days you won’t be able to do it, or you just flat out won’t want to.
But most days, if you’re aware enough to give yourself a choice, you can choose to look differently at this fat, dead-eyed, over-made-up lady who just screamed at her kid in the checkout line. Maybe she’s not usually like this. Maybe she’s been up three straight nights holding the hand of a husband who is dying of bone cancer. Or maybe this very lady is the low-wage clerk at the motor vehicle department, who just yesterday helped your spouse resolve a horrific, infuriating, red-tape problem through some small act of bureaucratic kindness. Of course, none of this is likely, but it’s also not impossible. It just depends what you want to consider. If you’re automatically sure that you know what reality is, and you are operating on your default setting, then you, like me, probably won’t consider possibilities that aren’t annoying and miserable. But if you really learn how to pay attention, then you will know there are other options. It will actually be within your power to experience a crowded, hot, slow, consumer-hell type situation as not only meaningful, but sacred, on fire with the same force that made the stars: love, fellowship, the mystical oneness of all things deep down.
On false ideals and real freedom, or what Paul Graham has called the trap of prestige:
Worship power, you will end up feeling weak and afraid, and you will need ever more power over others to numb you to your own fear. Worship your intellect, being seen as smart, you will end up feeling stupid, a fraud, always on the verge of being found out. But the insidious thing about these forms of worship is not that they’re evil or sinful, it’s that they’re unconscious. They are default settings.
They’re the kind of worship you just gradually slip into, day after day, getting more and more selective about what you see and how you measure value without ever being fully aware that that’s what you’re doing.
And the so-called real world will not discourage you from operating on your default settings, because the so-called real world of men and money and power hums merrily along in a pool of fear and anger and frustration and craving and worship of self. Our own present culture has harnessed these forces in ways that have yielded extraordinary wealth and comfort and personal freedom. The freedom all to be lords of our tiny skull-sized kingdoms, alone at the centre of all creation. This kind of freedom has much to recommend it. But of course there are all different kinds of freedom, and the kind that is most precious you will not hear much talk about much in the great outside world of wanting and achieving…. The really important kind of freedom involves attention and awareness and discipline, and being able truly to care about other people and to sacrifice for them over and over in myriad petty, unsexy ways every day.
That is real freedom. That is being educated, and understanding how to think. The alternative is unconsciousness, the default setting, the rat race, the constant gnawing sense of having had, and lost, some infinite thing.
On what “education” really means and the art of being fully awake to the world:
[T]he real value of a real education [has] almost nothing to do with knowledge, and everything to do with simple awareness; awareness of what is so real and essential, so hidden in plain sight all around us, all the time, that we have to keep reminding ourselves over and over:
‘This is water.’
‘This is water.’
It is unimaginably hard to do this, to stay conscious and alive in the adult world day in and day out. Which means yet another grand cliché turns out to be true: your education really IS the job of a lifetime.

Fonte: brainpickings.org

terça-feira, 16 de julho de 2013

A letter



It really matters why Portugal has an outdated economy. Education has been neglected for generations, thus producing, not only a generally low-skilled labour force, but also a generally incompetent array of politicians. These have been wasting decades of economic rebuild.


The bailout programme was a solid opportunity for the creditors to enforce the economic recovery. EC, IMF and ECB (the troika) had in hands a golden chance to reform the public sector and to enforce progressively higher levels of Education, thus driving the country towards manageable debt levels and placing the seed to a new generation of skilled labour and competitive entrepreneurship.

Alas, the troika has simply applied the short-sighted austerity recipe. If your neighbour is starving don´t give him the fish, instead teach him how to fish. Two badly managed years have produced nothing but austerity, provoking the fading of the population´s goodwill. Just now, the troika is admitting that they should have started with a strong, and also painful, reform of the public sector. It´s never too late, but it hasn´t started yet.

The conclusion has to be a bit pessimistic: how can a pupil be educated by an unskilled master? This crisis just shows that the pupil is lost in translation.

(Letter to the Financial Times)  


Raimondi, the sorcerer

sexta-feira, 5 de julho de 2013

Portugal, o barco dos loucos





J.Bosch, o barco dos loucos

segunda-feira, 1 de julho de 2013

O futuro


Faz parte da roda da vida cada nova geração tomar o lugar da que a precede. Quando tal não acontece, cria-se um hiato vazio, em que a velha geração nada consegue acrescentar ao que fez (construiu ou destruiu) e a nova nada consegue fazer, por não ter tomado o lugar. E "tomado" deve ser lido como "conquistado" na situação que Portugal atravessa, em que os velhos se repetem e os novos não se fazem ouvir.

Temos uma geração nova e desempregada, sem crédito cívico para se afirmar e sem crédito financeiro para se realizar, com maior ou menor grau de empreendedorismo. E temos uma geração velha que claudica no pouco que conseguiu fazer, e se agarra a esse mesmo pouco, prolongando o estertor da sua sobrevivência.
Ambas as gerações, incompetentes para mudar o estado das coisas e fazer andar a roda da vida. Uma porque é incapaz e a outra porque tem medo. É por este medo que, pela História, será condenada. Pelo medo em dar espaço e ajudar a formar a geração que lhe tem forçosamente de seguir. A lei da vida limitada assim o obriga.

Estão lançadas as bases para o hiato vazio! É este o futuro que se aproxima. A sobrevivência, essa depende do tamanho do hiato: quanto mais reduzido maiora esperança de vida.


Inferno - Livro das horas do Duc de Berry

Este ano na colina verde



Thursday 25. July, 06:00 PM Der fliegende Holländer


Friday 26. July, 06:00 PM Das Rheingold

Saturday 27. July, 04:00 PM Die Walküre

Monday 29. July, 04:00 PM Siegfried

Wednesday 31. July, 04:00 PM Götterdämmerung

Thursday 01. August, 04:00 PM Tannhäuser

Friday 02. August, 04:00 PM Lohengrin

Saturday 03. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer

Sunday 04. August, 04:00 PM Tannhäuser

Monday 05. August, 04:00 PM Lohengrin

Tuesday 06. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer

Wednesday 07. August, 04:00 PM Tannhäuser

Thursday 08. August, 04:00 PM Lohengrin

Saturday 10. August, 06:00 PM Das Rheingold

Sunday 11. August, 04:00 PM Lohengrin

Monday 12. August, 04:00 PM Tannhäuser

Tuesday 13. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer

Wednesday 14. August, 06:00 PM Das Rheingold

Thursday 15. August, 04:00 PM Die Walküre

Saturday 17. August, 04:00 PM Siegfried

Sunday 18. August, 04:00 PM Tannhäuser

Monday 19. August, 04:00 PM Götterdämmerung

Tuesday 20. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer

Thursday 22. August, 06:00 PM Das Rheingold

Friday 23. August, 04:00 PM Die Walküre

Saturday 24. August, 06:00 PM Der fliegende Holländer

Sunday 25. August, 04:00 PM Siegfried

Monday 26. August, 04:00 PM Lohengrin

Tuesday 27. August, 04:00 PM Götterdämmerung

Wednesday 28. August, 04:00 PM Tannhäuser



Tristan und Isolde für Kinder X 27. Juli 2013, 11 Uhr, Premiere


Tristan und Isolde für Kinder I   28. Juli 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder II   29. Juli 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder III   31. Juli 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder IV   1. August 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder V   2. August 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder VI   3. August 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder VII   5. August 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder VIII   6. August 2013, 11 Uhr


Tristan und Isolde für Kinder IX   6. August 2013, 14


quarta-feira, 22 de maio de 2013

sexta-feira, 3 de maio de 2013

heading to hell

No doubt about it, Portugal is heading to this. Government is driving the country with purposeful neglect. Unpunished incompetence, finding scape goats, running away at dead ends Italian style, ie elections every now and then.
Constitution should be amended to include applying justice resolutions and fierce penalties to politicians who prove to be incompetent governors and/or not compliant to their electoral promises (ie liers).
Shame prevents me of writing in Portuguese.
Inferno, in Divina Comedia - WA Bouguereau

terça-feira, 2 de abril de 2013

1813-2013


Mariamo Fortuny´s Siegmund
und Sieglinde

Richard Wagner is born in the Jewish quarter of Leipzig, the Brühl, at the Red and White Lion house. Whether his father was the police actuary Carl Friedrich Wagner or the actor and painter Ludwig Geyer has never been conclusively established. Wagner himself was not sure, though neither man, contrary to insinuations by Nietzsche and others, was Jewish. Wagner’s mother, for her part, was not the illegitimate daughter of Prince Constantin of Saxe-Weimar, as she led people to believe, but a humble baker’s daughter who was seduced by the prince.
Red & Lion House

Having left the Nicolaischule in Leipzig the previous year and enrolled at the Thomasschule, he matriculates on 23 February at Leipzig University. From this period also date the Seven Pieces for Goethe’s Faust, for voice and piano, including a piece in the unusual genre of melodrama, and a Piano Sonata in B flat for four hands. After starting with a new teacher, Christian Theodor Weinlig, in the autumn, he composes the solo Piano Sonata in B flat (published as op.1) and a Fantasia, also for piano.
Nicolaischule

Premiere of Das Liebesverbot, written the previous year, by the Bethmann company, of which Wagner is musical director. The company subsequently goes bankrupt. Wagner has meanwhile fallen in love with one of the company’s leading ladies, an attractive actress called Minna Planer. Before long, she has given him ‘a couple of moments of sensual transfiguration’, as Wagner euphemistically puts it in a letter to a friend. In July of this year he follows her to Königsberg, where she has another engagement. They marry on 24 November in the little church at Königsberg-Tragheim, deterred neither by their furious squabble, interrupted by the officiating priest, the day before, nor by the fact that Minna has a daughter, Natalie, following her seduction as a fifteen-year-old by a guards captain.
Minna Planer

Following the successful premiere of Der fliegende Holländer on 2 January, he is offered, and accepts, the post of Kapellmeister to the royal Saxon court in Dresden. He completes the poem of Tannhäuser in April and in the summer begins work on the music. In July he conducts his Das Liebesmahl der Apostel (The Love-Feast of the Apostles), featuring a vast chorus of 1,200 amateur singers and an orchestra of 100 gathered in Dresden’s Frauenkirche, in whose galleries the singers are arranged.
Frauenkirche

He completes the score of Lohengrin in April. Following uprisings in Paris and Vienna, a German National Assembly convenes in Frankfurt. Wagner delivers an address to the republican Vaterlandsverein, published the following day as ‘How do Republican Endeavours Stand in Relation to the Monarchy?’ In October he sketches an initial outline for a drama under the title ‘The Nibelung Myth: as Sketch for a Drama’, followed by a libretto for an opera called Siegfrieds Tod (Siegfried’s Death). The project is later to expand into the nearly 15-hour tetralogy Der Ring des Nibelungen spread over four evenings.
German National Assembly at Paulskirche

Having become embroiled in the revolutionary activity in Dresden, Wagner has been living in exile in Switzerland since 1849. He now publishes fifty copies of his completed Ring poem and reads it to an invited audience at the Hôtel Baur au Lac in Zurich. He moves with Minna into a larger apartment but is already in love with Mathilde Wesendonck, the wife of a wealthy patron who shares Wagner’s passion for silk, having made his fortune out of it. In October he meets the 15-year-old Cosima Liszt, later to be his wife. The following month he begins composition of the Ring, a project which is to occupy him for a quarter of a century.
Mathilde Wesendonck

The poem of Die Meistersinger von Nürnberg is completed (the full score of the work was finally finished in 1868). Following a partial amnesty in 1860, he is now allowed to re-enter Saxony, but has no wish permanently to return to Dresden. He is attracted by Mathilde Maier and the actress Friederike Meyer. Hans and Cosima von Bülow (having married in 1857) visit Wagner in Biebrich. He coaches Ludwig Schnorr von Carolsfeld and his wife Malvina in the roles of Tristan and Isolde, the music of which had been written between 1857 and 1859.
Meistersinger´s Eva crowns Hans Sachs

Mounting debts force Wagner to leave his apartment in Penzing, near Vienna, in which every room had been decked out in a riot of silk, velvet or damask. The 18-year-old who becomes King Ludwig II of Bavaria on 10 March is happily a Wagner enthusiast. He summons the composer, pays off his debts and houses him near the royal castle Schloss Berg, overlooking Lake Starnberg, near Munich. Cosima arrives at Starnberg with two daughters by Bülow and her burgeoning relationship with Wagner is finally consummated. Their first child, Isolde, is born the following April.
Ludwig II

Die Meistersinger von Nürnberg receives its triumphant premiere in Munich under Bülow. In November Wagner meets the philosopher Friedrich Nietzsche, a fervent admirer who in due course is to become his sharpest critic. Cosima, together with Isolde and a second daughter of Wagner’s, Eva, move into the house Tribschen, on Lake Lucerne, chosen as their home two years previously.
Tribschen

The Upper Franconian town of Bayreuth is considered as a venue for the festival to mount the Ring. In August Wagner and Cosima marry in the Protestant church in Lucerne. The Siegfried Idyll is performed on the staircase at Tribschen in honour of Cosima’s birthday.
Conducting Siegfried Idyll

The first production of the Ring in Wagner's purpose-built theatre in Bayreuth. The performance is attended by luminaries and musicians from all over Europe. An intimate and clandestine correspondence (and possibly love affair) with the French writer and Wagner-admirer Judith Gautier begins and continues until February 1878, when Cosima, having recently discovered the truth, resolutely brings it to an end.
Festspielhaus

Wagner and family take up residence in the Villa d’Angri, overlooking the Bay of Naples, where they are joined by Paul von Joukowsky, the future stage designer for Parsifal. The Moorish-style castle and exotic garden of the Palazzo Rufolo at Ravello provide the model for the stage setting of Act II of that work: ‘Klingsor’s magic garden is found!’, Wagner writes in the visitors’ book. The cathedral in Siena similarly provides the inspiration for the Hall of the Grail. Wagner conducts a private performance for King Ludwig of the Parsifal Prelude in the Court Theatre in Munich. Last meeting with the king, after which he returns to Bayreuth.
Parsifal´s magic garden

Wagner dies in Venice; his body is brought back by gondola and train to Bayreuth, where he is buried in a grave behind his house, Wahnfried. His widow, Cosima, takes over as director of the Bayreuth Festival, committed to a faithful execution of her husband’s wishes, as she understands them, but ossifying the festival in the process.    

Funeral at Bayreuth

The Bayreuth Festival reopens after the First World War. Wagner’s son, Siegfried, attempts (not completely successfully) to keep a distance from the proto-fascist nationalists encircling Bayreuth.    
Siegfried and Cosima

Cosima dies at the grand old age of 92. Devastated by her death, and exhausted by personal and political tensions on the Green Hill, Siegfried suffers a heart attack, from which he never recovers. His production of Tannhäuser is already on the boards, but he never sees it.  
Tannhauser 1930

Hitler’s rise to power initiates a period of generous state funding for the Bayreuth Festival. Winifred Wagner, Siegfried’s English-born widow, is on intimate terms with Hitler. The dictator attends the Bayreuth Festival each year from 1933 to 1939, but the Nazis do not interfere consistently with artistic policy as they do elsewhere. A petition is mounted against the replacement of the venerable production of Parsifal ‘upon which the Master’s eyes had once rested’. Hitler, however, is in favour of a new production, but the result, by the respected Alfred Roller, is not a success.
At Wahnfried, Winifred, sons, Hitler

Wagner’s grandsons, Wieland and Wolfgang, reopen the festival after the Second World War. Wieland’s radical stagings set new standards in European opera production. The first festival opens ambitiously with new productions of Parsifal, Die Meistersinger and the Ring; even so, Wolfgang very nearly succeeds in making the books balance.  
New Bayreuth, Siegfried, Brunnhilde on the mountain top

The centenary of the first Ring is marked with a trailblazing production by the Frenchman Patrice Chéreau that once again changes the face of Wagner production in Europe. With Pierre Boulez on the rostrum, the production essays an audacious interplay of the work’s mythical and contemporary planes, setting the action against the socio-political backdrop of the Ring’s first century, roughly 1876 to 1976. Equally radical is the immediate and thrilling theatricality Chéreau brings to the acting style.
Ring 100 years

Wolfgang Wagner dies, having been at the helm for over half a century. His mantle falls, after much internecine strife, on his daughter Katharina and her half-sister Eva. Following controversial productions of Der fliegende Holländer in Würzburg and Lohengrin in Budapest, Katharina proves herself triumphantly with her first assignment at Bayreuth: a Meistersinger that grapples with the troubling ideology that underpins the work, as well as its consequent appropriation by the Nazis.          
Eva and Katharina
 
 
 
Wagner200.co.uk